Podmioty Grupy mają procedury i struktury do śledzenia zmian prawnych w obszarze środowiska istotnych dla ich operacji. W 2022 roku żaden z podmiotów Grupy nie prowadził przedsięwzięcia, które mogło znacząco oddziaływać na środowisko. [307-1] W Grupie nie toczyły się postępowania administracyjne związane z naruszeniem przepisów ochrony środowiska, które zakończyły się nałożeniem kar finansowych.
Bezpośrednie oddziaływanie
Skala bezpośredniego wpływu na środowisko naturalne
Ze względu na charakter działalności gospodarczej bezpośrednie oddziaływanie Banku i Grupy Kapitałowej Banku na środowisko naturalne jest ograniczone.
Bezpośredni wpływ na środowisko zależy od sposobu użytkowania ograniczonych zasobów naturalnych. Grupa monitoruje zużycie takich zasobów oraz angażuje się w działania na rzecz zmniejszenia ich konsumpcji. W poprzednich latach szereg podmiotów Grupy Kapitałowej Banku wykonało audyt energetyczny przedsiębiorstwa (w 2022 roku taki audyt wykonał podmiot zależny Sopot Zdrój sp. z o.o.). Na podstawie wyników audytu podmioty Grupy określiły obszary o największym potencjale energooszczędnym i plany działania, które są obecnie sukcesywnie wdrażane.
W 2021 roku zgodnie z wymaganiami Ustawy o efektywności energetycznej Bank przeprowadził audyt energetyczny. Podczas audytu zdefiniowano zadania, których realizacja powinna spowodować zmniejszenie zużycia energii. Zadania te skupiają się głównie w obszarze optymalizacji wykorzystania/ modernizacji automatyki sterującej źródłami ciepła i instalacjami technicznymi w nieruchomościach (HVAC, ogrzewanie). Zdefiniowano też zadania inwestycyjne dla kilku nieruchomości. Część zadań dotyczy nieruchomości, które w najbliższym czasie mogą zostać wyłączone z użytkowania, dlatego Bank skupia się na realizacji tylko tych zadań, których wykonanie przyniesie faktyczne oszczędności.
[303-1] Według dokonanych szacunków zużycie wody w Banku w 2022 roku wyniosło ok. 223,5 mega litrów (216,9 mega litrów w 2021 roku), a w pozostałych podmiotach Grupy 45,5 mega litrów (41,7 mega litrów w 2021 roku). Wzrost zużycia wody w Banku (o 3% r/r) wynika z większej obecności pracowników w biurze (56% w 2022 roku vs 51% w 2021 roku).
Zużycie energii i paliw oraz emisje gazów cieplarnianych
[302-1] [302-4]
Zużycie energii w organizacji (w MWh)
BANK | SPÓŁKI | GRUPA | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 | |||||||||
Paliwa wykorzystywane w budynkach | 19 603 | 3 671 | 23 274 | -10,5 | 22 122 | 3 889 | 26 011 | 22 765 | 3 871 | 26 636 | 24 122 | 3 095 | 27 216 |
gaz ziemny | 17 647 | 3 603 | 21 250 | -9,4 | 19 706 | 3 749 | 23 455 | 20 866 | 3 732 | 24 598 | 20 465 | 2 940 | 23 405 |
olej opałowy | 1 789 | 8 | 1 797 | -21,4 | 2 188 | 98 | 2 286 | 1 672 | 94 | 1 767 | 3 368 | 132 | 3 500 |
olej napędowy | 71 | 51 | 123 | 100,3 | 49 | 12 | 61 | 56 | 10 | 66 | 81 | 17 | 98 |
LPG | 0 | 9 | 9 | -69 | 0 | 30 | 30 | 0 | 34 | 34 | 0 | 6 | 6 |
węgiel brunatny | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
węgiel kamienny | 96 | 0 | 96 | -46,3 | 179 | 0 | 179 | 171 | 0 | 171 | 208 | 0 | 208 |
Paliwa wykorzystywane w pojazdach | 23 774 | 12 305 | 36 079 | 22 | 19 356 | 10 224 | 29 579 | 18 400 | 10 180 | 28 580 | 28 697 | 9 903 | 38 600 |
olej napędowy | 1 737 | 4 125 | 5 862 | 12,3 | 1 124 | 4 097 | 5 221 | 815 | 4 479 | 5 295 | 1 211 | 4 093 | 5 304 |
LPG | 0 | 0 | 0 | 0,2 | 0 | 0,2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
benzyna | 22 037 | 8 180 | 30 217 | 24,1 | 18 231 | 6 127 | 24 358 | 17 585 | 5 701 | 23 285 | 27 486 | 5 810 | 33 296 |
Energia kupowana | 136 484 | 20 513 | 156 997 | -3,7 | 143 181 | 19 831 | 163 012 | 147 788 | 17 473 | 165 261 | 150 450 | 19 973 | 170 422 |
energia elektryczna | 74 031 | 13 652 | 87 683 | 1,2 | 75 494 | 11 125 | 86 618 | 80 829 | 10 004 | 90 832 | 81 675 | 11 034 | 92 709 |
energia cieplna | 62 453 | 6 861 | 69 314 | -9,3 | 67 687 | 8 706 | 76 394 | 66 959 | 7 469 | 74 428 | 68 774 | 8 939 | 77 713 |
Całkowite zużycie energii | 179 861 | 36 489 | 216 350 | -1 | 184 658 | 33 944 | 218 602 | 188 953 | 31 524 | 220 477 | 203 268 | 32 971 | 236 239 |
[302-3]
Wskaźnik | Jednostka | 2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Całkowite zużycie energii na pracownika | MWh / osobę | 8,6 | 2,1 | 8,4 | 8,4 | 8,4 |
Całkowite zużycie energii na 1 mln PLN aktywów | MWh / 1 mln PLN aktywów | 502,4 | -3,9 | 522,9 | 584,9 | 679,0 |
[305-1] [305-2] [305-3] [305-5]
Emisje w podziale na źródła w MgCO2e
według metody market based
BANK | SPÓŁKI | GRUPA | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | BANK | SPÓŁKI | GRUPA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 (po rekalkulacji) | |||||||||
Zakres 1 – emisje bezpośrednie, będące skutkiem: | 10 849 | 3 867 | 14 716 | 9,9 | 10 000 | 3 388 | 13 388 | 10 096 | 3 405 | 13 501 | 13 143 | 2 638 | 15 781 |
zużycia paliw w budynkach | 4 081 | 744 | 4 825 | -11,9 | 4 681 | 797 | 5 478 | 4 751 | 792 | 5 543 | 5 154 | 636 | 5 790 |
zużycia paliw w pojazdach | 5 725 | 3 019 | 8 745 | 19,0 | 4 757 | 2 591 | 7 348 | 4 562 | 2 613 | 7 175 | 7 077 | 2 001 | 9 079 |
zużycia czynników chłodniczych | 1 043 | 103 | 1 146 | 104,0 | 562 | 0 | 562 | 783 | 0 | 783 | 912 | 0 | 912 |
Zakres 2 – emisje pośrednie, będące skutkiem: | 26 274 | 7 510 | 33 784 | -9,4 | 28 101 | 9 203 | 37 304 | 49 125 | 8 312 | 57 438 | 83 729 | 9 057 | 92 785 |
zakupu energii elektrycznej | 3 335 | 4 990 | 8 324 | -23,6 | 4 590 | 6 305 | 10 895 | 25 864 | 5 836 | 31 700 | 59 143 | 5 861 | 65 004 |
zakupu energii cieplnej | 22 939 | 2 520 | 25 460 | -3,6 | 23 511 | 2 898 | 26 409 | 23 262 | 2 476 | 25 738 | 24 585 | 3 195 | 27 781 |
Łącznie emisje (Zakres 1 + 2) |
37 124 | 11 376 | 48 500 | -4,3 | 38 101 | 12 591 | 50 692 | 59 221 | 11 717 | 70 939 | 96 872 | 11 694 | 108 567 |
emisje WTT | 3 987 | 3 413 | 7 400 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
delegacje służbowe krajowe i zagraniczne | 513 | 6 | 519 | 166,1 | 195 | – | 195 | 289 | – | 289 | – | – | – |
dojazdy pracowników do pracy | 8 694 | 17 | 8 711 | 3 341 | – | 3 341 | 0 | – | 0 | – | – | – | |
wynajem powierzchni | 1 647 | 0 | 1 647 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
Zakres 3 | 14 841 | 3 436 | 18 277 | 416,8 | 3 536 | – | 3 536 | 289 | – | 289 | – | – | – |
Łącznie emisje (Zakres 1 + 2 + 3) |
51 965 | 14 813 | 66 777 | 23,1 | 41 637 | 12 591 | 54 228 | 59 510 | 11 717 | 71 227 | 96 872 | 11 694 | 108 567 |
[305-4]
Wskaźniki intensywności emisji gazów cieplarnianych w Grupie Kapitałowej Banku
Wskaźnik | Jednostka | 2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Emisje GHG Zakres 1+2 (Scope 1+2) na pracownika | Mg CO2e / osobę | 1,9 | -1,3 | 2,0 | 2,7 | 3,9 |
Emisje GHG Zakres 1+2 (Scope 1+2) na Klienta | kg CO2e / osobę | 4,4 | -8,9 | 4,8 | 6,8 | 10,4 |
Emisje GHG Zakres 1+2 (Scope 1+2) na 1 mln PLN aktywów | kg CO2e / 1 mln PLN aktywów | 112,6 | -7,1 | 121,2 | 188,2 | 312,1 |
[305-1] [305-2] [305-3]
Emisje w podziale na metodę w MgCO2e
Zakres 1 | Zakres 2 | Zakres 3 |
---|---|---|
[305-1] | [305-2] | [305-3] |
14 716 | 80 416 (location based) | 18 277 |
33 784 (market based) | ||
Emisje bezpośrednie Grupy Kapitałowej Banku powstałe w wyniku spalania paliw w źródłach będących jej własnością i zakupu czynników chłodniczych | Emisje pośrednie Grupy Kapitałowej Banku powstałe w wyniku używania zakupionej energii elektrycznej i cieplnej | Emisje pośrednie Grupy Kapitałowej Banku powstałe w wyniku podróży służbowych, dojazdów pracowników do pracy, WTT i wynajmu powierzchni |
Granice raportowanych emisji obejmują:
- w przypadku danych dla Banku wyłącznie ten podmiot (100% emisji),
- w przypadku danych dla Grupy: Bank i wszystkie podmioty zależne Banku według kontroli operacyjnej (100% emisji każdej z jednostek). Raportowane emisje obejmują Zakres 1, 2 i 3. Emisje w Zakresie 3 rozszerzono o dane dotyczące spółek zależnych, emisje WTT oraz wynajem powierzchni służbowych.
Zakres 3 | |
---|---|
2019 | Brak kalkulacji emisji w zakresie 3 |
2020 | Podróże służbowe krajowe dla Banku |
2021 | Podróże służbowe krajowe i zagraniczne dla Banku Dojazdy pracowników Banku do pracy |
2022 | Podróże służbowe krajowe i zagraniczne dla Banku i spółek zależnych (kat. 6) Dojazdy pracowników Banku i spółek zależnych do pracy (kat. 7) Emisje WTT (kat 3) Zużycia mediów w powierzchniach wynajmowanych podmiotom trzecim (kat. 13) |
Emisje gazów cieplarnianych zostały policzone zgodnie ze standardem Greenhouse Gas Protocol (GHG) Corporate Accounting and Reporting Standard w wersji zrewidowanej metodami market-based oraz location-based.
Bank dokonał rekalkulacji roku bazowego (2019) dla Zakresu 1 (zastosowano bazę danych wskaźników emisji DEFRA) oraz dla Zakresu 2 (zastosowano wskaźniki KOBiZE po uwzględnieniu strat przesyłu oraz różnic bilansowych). Szczegółowe informacje na temat przyjętej metodyki obliczeń emisji oraz porównanie do roku bazowego zawiera Wykaz emisji gazów cieplarnianych PKO Banku Polskiego S.A. za 2022 rok.
W 2022 roku spadły emisje Grupy Kapitałowej (o 4,3%, r/r, Zakres 1 i 2) na co złożył się spadek emisji w Banku i w spółkach zależnych. W największym stopniu spadły emisje bezpośrednie wynikające ze zużycia paliw w budynkach oraz emisje pośrednie wynikające z zakupu energii elektrycznej i cieplnej, a wzrosły emisje bezpośrednie wynikające ze zużycia paliw wykorzystywanych w pojazdach (wzrost ilości przejazdów) oraz emisje z czynników chłodniczych (wynik zwiększonego ubytku, a tym samym większej ilości uzupełnionych czynników chłodniczych).
W 2022 roku Bank kupił gwarancje pochodzenia energii elektrycznej z OZE w ilości 69 000 MWh, co stanowiło 93% zużycia energii elektrycznej Banku. Zakup gwarancji pochodzenia przyczynił się do redukcji emisji o 52 591,37 MgCO2e. Aby zapewnić porównywalność z rynkiem Bank policzył wskaźniki intensywności emisji gazów cieplarnianych. Do kalkulacji użyto łącznych emisji w zakresie 1+2 dla Grupy Kapitałowej Banku. W ten sposób otrzymano pełny obraz generowanego śladu węglowego, który jest skutkiem działalności operacyjnej.
Grupa kupowała energię elektryczną, cieplną, nie nabywała pary technologicznej i chłodu.
Optymalizacja zużycia energii
[302-4] Całkowite zużycie energii w 2022 roku w stosunku do 2021 roku dla Grupy spadło o 1%, przy spadku dla Banku o 2,6% i wzroście dla pozostałych podmiotów Grupy o 7,5% (wzrost zużycia paliw wykorzystywanych w pojazdach głównie w Grupie Kapitałowej PKO Leasing S.A. oraz oleju napędowego do agregatów prądotwórczych przez spółki zależne w Ukrainie).
Od 2019 roku Bank systematycznie ogranicza zużycie energii. W 2022 roku całkowite zużycie energii w Banku spadło w rezultacie m.in. następujących działań:
- Zamontowano pięć instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 130,49 kWp. W rezultacie Bank oczekuje zmniejszenia zużycia energii pochodzącej ze źródeł kopalnych – szacowane uzyski energii odnawialnej 117 662 kWh/rok,
- Zoptymalizowano pracę istniejących central wentylacyjnych w nieruchomościach (79 central). Oczekiwany skutek: zmniejszenie zużycia energii elektrycznej poprzez ograniczenia wydajności w nocy i dni wolne od pracy (863 888 kWh/rok),
- Wyposażono elektryczne podgrzewacze wody (388) w wyłączniki czasowe,
- Zmodernizowano sterowanie 31 kotłów olejowych i gazowych (wymiana sterowników).
Oczekiwane oszczędności dla punktów c i d łącznie wynoszą 1 179 398,3 kWh/rok (0,6% rocznego zużycia Banku). Zadania b, c, d wynikały z Audytu Energetycznego Banku wykonanego w 2021 roku.
[302-4] Bank kontynuuje działania zmierzające do wdrożenia Systemu Zarządzania Energią zgodnie z ISO50001. Celem jest optymalizacja wykorzystania energii w przedsiębiorstwie, wprowadzenie jednego systemu kontroli jej zużycia oraz zintensyfikowanie działań w celu redukcji zużycia nośników energii.
Odpady
Odpady wytworzone przez Bank inne niż komunalne (w tonach)
2022 | r/r (%) | 2021 | 2020 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Razem | 697 | -23 | 901 | 736 | 843 |
niebezpieczne* | 20 | -5 | 21 | 15 | 16 |
pozostałe | 677 | -23 | 880 | 721 | 827 |
w tym: | |||||
wielkogabarytowe | 342 | 13 | 303 | 261 | 532 |
elektroniczne i elektryczne | 203 | -45 | 366 | 243 | 136 |
magnetyczne i optyczne nośniki informacji | 0,84 | -16 | 1 | 1 | 2 |
odpady z papieru i tektury (segregatory) | 11 | -66 | 32 | 37 | 4 |
odpady z żelaza i stali | 120 | -33 | 178 | 179 | 152 |
Bank, jako wytwórca odpadów, planuje swoje działania, aby w pierwszej kolejności zapobiegać ich powstawaniu lub ograniczać ilość wytwarzanych odpadów. Bank podejmował następujące działania na rzecz ograniczania ilości wytwarzanych odpadów:
- naprawa urządzeń elektronicznych i elektrycznych zamiast przekazywania ich do utylizacji,
- naprawa wyposażenia meblowego,
- odsprzedaż zbędnych składników majątkowych zamiast przekazywania ich do utylizacji,
- eliminacja korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej,
- eliminacja odpadów plastikowych (rezygnacja z kapsułek do kawy, wody butelkowej, talerzyków, sztućców i kubeczków),
- zachęcanie klientów Banku do rezygnacji z korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej.
W 2022 roku Bank korzystał z umowy na odbiór odpadów innych niż komunalne z dotychczasowym dostawcą usług. Kontrahent posiada certyfikaty ISO 9001:2015 oraz 14001:2005. Odpady otrzymane od Banku kontrahent przekazuje następnym firmom do zagospodarowania, zgodnie z posiadanymi decyzjami i obowiązującymi regulacjami.
[306-2] Niebezpieczne odpady elektryczne i elektroniczne Bank przekazuje wyspecjalizowanej firmie, która je przetwarza i recykluje (w 100%).
Papierowa dokumentacja bankowa jest odbierana przez wyspecjalizowaną firmę i niszczona.
Dodatkowo w 2022 roku Bank i Grupa prowadziły selektywną zbiórkę odpadów komunalnych we wszystkich własnych lokalizacjach i w dużej części najmowanych.
Wzrost ilości odpadów wysokogabarytowych wynika z likwidacji dużych oddziałów, likwidacji ośrodka szkoleniowego oraz z likwidacji wyposażenia meblowego w centrali.
W pozostałych podmiotach Grupy Kapitałowej Banku ilość wytworzonych odpadów zmniejszyła się od 490 ton w 2021 roku do 373 ton w 2022 roku (odpady wytworzone, które zostały spalone lub trafiły na wysypisko).
Zarządzanie flotą
Bank pozyskał samochody niskoemisyjne. W 2022 roku dostarczono do Banku 629 pojazdów, w tym 581 z silnikiem benzynowym i 48 z silnikiem diesla. Z 581 pojazdów benzynowych 189 jest wyposażonych w silnik Mild Hybrid, a 15 w napęd hybrydowy. Przeprowadzono również pilotaż wykorzystania we flocie pojazdów elektrycznych.
Gospodarowanie powierzchnią
W rezultacie podjętych działań zredukowano powierzchnię budynków i lokali Banku (własną i najmowaną) o 25 tys. m2 (z 807,7 tys. m2 na koniec 2021 roku do 782,7 tys. m2 na koniec 2022 roku) oraz powierzchnię oddziałów o ok. 10 tys. m2 (modernizacja lub przeniesienie).
Bank kontynuował realizację projektu Flexidesk, którego celem jest stworzenie nowego środowiska pracy i umożliwienie pracy rotacyjnej i zdalnej poprzez dostosowanie powierzchni biurowej do elastycznego modelu pracy i zapewnienie standardu wyposażenia informatycznego. Efektem realizacji projektu była redukcja powierzchni biurowej o 10,7% w testowanej lokalizacji Banku. W 2022 roku utworzono w Łodzi 411 rotacyjnych stanowisk pracy i zredukowano powierzchnię biurową o 2,2 tys. m2. Podjęto decyzję o realizacji projektu w 2023 roku w trzech kolejnych miastach (oczekiwana redukcja powierzchni o ok.13 tys. m2).
W ramach konsolidacji powierzchni biurowej w 2022 roku zawarto umowę najmu nowej Centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36 w Warszawie. Nieruchomość posiada certyfikat zrównoważonego budownictwa BREEAM Interim na poziomie Outstanding (93,6%) – jest to budynek z najwyższym scoringiem w Polsce. W celu ograniczenia emisji CO2 w procesie budowlanym minimalizowano trasy dowozu materiałów budowlanych i wywozu odpadów. W nowej siedzibie Banku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania takie jak: elastyczny BMS (zarządzanie wszystkimi systemami i urządzeniami w budynku), system odzyskiwania ciepła i wilgoci z zewnątrz budynku, efektywne zarządzanie oświetleniem, trójwarstwowe okna z powłokami UV, izolacja srebrem, zmniejszenie straty ciepła i precyzyjna regulacja. Dodatkowo lokalizacja wyposażona jest w 9 miejsc do ładowania samochodów elektrycznych.
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników
W czerwcu 2021 roku Zarząd Banku oraz Rada Nadzorcza Banku przyjęły do realizacji wskaźniki w obszarze ESG i włączyły je do celów niefinansowych Grupy Kapitałowej Banku na kolejne lata. Poniżej przestawiono rozliczenie realizacji celów niefinansowych.
ZOBOWIĄZANIE/WSKAŹNIK | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
[305-5] Redukcja emisji gazów cieplarnianych Banku (Zakres 1 i 2) o 60% do 2025 roku (rok bazowy 2019)
Uwaga: zmiany wartości wskaźników za lata 2020 i 2021 wynikają z przeliczenia roku bazowego |
-61,7% | -60,7% | -38,9% | Rok bazowy |
Wyeliminowanie ekspozycji na sektor wydobywczy węgla do 2030
Wskaźnik: udział finansowania sektorów wydobycia węgla kamiennego i brunatnego w aktywach ogółem |
0,09% | 0,13% | 0,27% | 0,27% |
Wzrost zielonego finansowania Banku o 5% r/r | 54% | 83% | X | X |
Co najmniej 3-krotnie wyższa wartość zaangażowania w zielone finansowanie niż w wysokoemisyjne dla Grupy Kapitałowej Banku (dane dotyczą tylko Banku) | 5,0 | 3,5 | 1,6 | 1,4 |
ZOBOWIĄZANIE/WSKAŹNIK | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
Co najmniej 35% zatrudnionych kobiet na kluczowych stanowiskach managerskich w liczbie ogólnej managerów w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 40 | 38 | 42 | X |
Co najmniej 35% zatrudnionych kobiet na innych istotnych stanowiskach managerskich w liczbie ogólnej managerów w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 38 | 37 | 42 | X |
Wskaźnik rotacji pracowników na poziomie nie wyższym niż 14% w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 14,1 | 13,1 | 12,5 | 15,3 |
Wskaźnik odejść dobrowolnych na poziomie nie wyższym niż 7% w Grupie Kapitałowej Banku do 2025 roku | 8,8 | 8,1 | 5,3 | X |
Realizacja systemowych projektów wspierających zatrudnianie osób niepełnosprawnych w Grupie Kapitałowej Banku/ wskaźnik: udział zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu ogółem (w proc.) | 1,4 | 1,4 | 1,0 | X |
Wskaźniki w obszarze pracowniczym były na oczekiwanym poziomie za wyjątkiem rotacji i odejść dobrowolnych, gdzie odnotowano pogorszenie. Prezentowany wskaźnik rotacji wpisuje się w trendy występujące na rynku pracy w 2022 roku. Czas pandemii pokazał potencjał pracy zdalnej. Nowa forma pracy, jak również dotychczasowy rynek pracownika sprzyjały decyzjom o zmianie pracy w 2022 roku. Bank reagując na tendencje na rynku pracy podejmował szereg działań, których celem było utrzymanie pracowników w organizacji.
ZOBOWIĄZANIE | REALIZACJA |
Aktualizacja Polityki zakupowej z uwzględnieniem zasad ESG do końca 3 kw. 2021 roku | Polityka zakupowa została zaktualizowana i uzgodniona w 3 kw. 2021 roku, a następnie wprowadzona decyzją dyrektora departamentu zakupów w dniu 11.10.2021. Kolejna aktualizacja polityki planowana jest w 4 kw. 2023 roku. |
Przeprowadzenie ankiety ESG wśród kluczowych dostawców Banku do końca 2021 roku | Bank przeprowadził ankiety ESG wśród kluczowych dostawców w 2 kw. 2021 roku.
Celem przeprowadzenia ankiet ESG było określenie poziomu znajomości tematyki ESG wśród dostawców Banku, głównie w zakresie doświadczeń wynikających z uczestnictwa w postępowaniach zakupowych organizowanych przez inne podmioty, ale też w zakresie własnych praktyk i polityk wewnętrznych. Wnioski z ankiet wykorzystano przy aktualizacji Polityki Zakupowej, oraz do przygotowania Kodeksu Etyki Dostawców albo Oferentów. |
Przygotowanie Kodeksu Etyki Dostawcy do końca 1 kw. 2022 roku | 30.03.2022 Zarząd Banku przyjął „Kodeks Etyki dla Dostawców albo Oferentów współpracujących z PKO Bankiem Polskim S.A. w ramach postępowań zakupowych”.
Nowy dokument wdrożono od 1.04.2022. Kodeks został uwzględniony w zapytaniu ofertowym. Każdy Dostawca lub Oferent biorący udział w postępowaniu zakupowym akceptuje ww. Kodeks Etyki i tym samym zobowiązuje się do jego stosowania. Jednostka merytoryczna właściwa ds. zakupu towarów i usług w Banku ma obowiązek corocznego przekazywania, do jednostki merytorycznej właściwej ds. etyki, informacji dotyczącej stosowania Kodeksu Etyki przez dostawców albo oferentów, obejmującej rok poprzedni. Kodeks Etyki porządkuje wymagania w relacjach Bank-Dostawca/Oferent-otoczenie zewnętrzne z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności biznesu m.in. w zakresie bezpieczeństwa informacji, zapobiegania korupcji i konfliktu interesów, środowiska naturalnego i relacji w łańcuchu dostaw. Bank nie akceptuje jakichkolwiek form i przejawów pracy przymusowej, niedozwolonej pracy dzieci ani pracy niezgodnej z przepisami dotyczącymi BHP. Dostawcy/Oferenci powinni analizować swoją działalność z dochowaniem należytej staranności w zakresie ochrony środowiska (m.in. emisji CO2, gospodarki ściekowej, usuwania odpadów, ograniczania hałasu, ochrony bioróżnorodności). Bank współpracuje ze spółkami zależnymi w zakresie ujednolicenia wymagań zakupowych w Grupie Kapitałowej Banku, w tym wdrożenia Kodeksu Etyki. Obecnie trwają konsultacje Banku ze spółkami w celu wdrożenia regulacji w poszczególnych spółkach. |