- wojna w Ukrainie i jej konsekwencje gospodarcze, w tym głównie ograniczenie dostępności surowców energetycznych,
- reakcja globalnej gospodarki na dokonane już istotne zacieśnienie polityki pieniężnej, w tym zdecydowane podwyżki stóp procentowych w USA i w strefie euro, które prawdopodobnie będą kontynuowane przynajmniej na początku 2023 roku,
- spowolnienie tempa globalnego wzrostu gospodarczego, w szczególności możliwa stagnacja w Niemczech będąca skutkiem kryzysu energetycznego,
- zmiany w globalnych łańcuchach dostaw, związane z reshoringiem, przenoszeniem produkcji bliżej rynków zbytu (nearshoring) i przenoszeniem produkcji do państw w ramach szeroko rozumianych bloków sojuszniczych (friendshoring),
- zmiany sytuacji gospodarczej w Chinach, gdzie w trakcie 2023 roku oczekiwane jest istotne ożywienie gospodarcze odzwierciedlające odejście od polityki zero-covid, co może prowadzić do wzrostu globalnego popytu, poprawiając perspektywy wzrostowe dla światowej gospodarki, ale równocześnie może też się stać nowym źródłem presji inflacyjnej,
- zmiany w polityce klimatycznej, w tym przyspieszająca transformacja energetyczna oraz wzrost restrykcyjności i znaczenia wymogów środowiskowych.
Outlook
![](/wp-content/uploads/2023/05/41.jpg)
Czynniki, które będą miały wpływ na przyszłe wyniki finansowe
PKO Bank Polski S.A. widzi rosnące ryzyko wynikające ze zmian makroekonomicznych oraz regulacyjnych. Poniżej uwarunkowania zewnętrzne, które mogą mieć wpływ na działalność i przyszłe wyniki Grupy Kapitałowej Banku.
- ścieżka dalszych zmian stóp procentowych NBP oraz poziomu i oprocentowania rezerwy obowiązkowej,
- natężenie i trwałość zewnętrznych czynników wpływających na inflację oraz działania regulacyjne nakierowane na ograniczanie skali wzrostu inflacji,
- spowolnienie gospodarcze będące skutkiem osłabienia globalnego popytu, wysokiej inflacji oraz zacieśnienia polityki pieniężnej,
- przepływy migracyjne, w tym ich wpływ na podaż pracowników i zagregowany popyt w gospodarce,
- wzrost obciążeń dla sektora finansów publicznych związany z kosztami działań ochronnych w obliczu kryzysu energetycznego oraz z nakładami na obronność i transformację energetyczną, przy niepewności dotyczącej napływu środków z Unii Europejskiej w ramach Krajowego Programu Odbudowy,
- sytuacja na rynkach finansowych, która może odzwierciedlać in. wzrost ryzyka geopolitycznego w związku z ewentualną eskalacją konfliktu zbrojnego w Ukrainie,
- reakcja sektora gospodarstw domowych na podwyższony poziom stóp procentowych NBP, w tym m.in. kształtowanie się popytu konsumpcyjnego, popytu na kredyt i zdolności do obsługi już zaciągniętych zobowiązań,
- wydłużenie działania niektórych przepisów tarczy antyinflacyjnej do 30 czerwca 2023 roku tj. preferencyjnych stawek podatku VAT na wybraną żywność, a także dodatków i rekompensat związanych z cenami energii i jej źródłami, oraz ustalenia na cały 2023 rok stałej ceny dla określonego rocznego zużycia energii elektrycznej wybranych podmiotów,
- zmiany zasad realizacji obowiązków płatnika w zakresie podatku u źródła (WHT), a w szczególności: wydłużenie na 2023 rok wyłączenia stosowania przepisów dotyczących obowiązkowego poboru podatku u źródła przez podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych lub rachunek zbiorczy (tzw. płatnicy techniczni), przy wypłatach przekraczający 2 mln PLN, od należności z papierów wartościowych zapisanych na tych rachunkach, a także złagodzenie warunków niepobierania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wybranych przychodów z obligacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem u źródła (uchylenie obowiązku emitenta do złożenia oświadczenia o dochowaniu należytej staranności w informowaniu podmiotów z nim powiązanych o warunkach zwolnienia podatkowego),
- uprawnienie dla wybranych podatników podatku od niektórych instytucji finansowych, w tym banków krajowych, do obniżenia od 1 stycznia 2023 roku podstawy opodatkowania o wartość aktywów w postaci papierów wartościowych ustawowo objętych gwarancją Skarbu Państwa oraz o wartość aktywów wynikających z określonych w przepisach transakcji repo/reverse repo,
- obniżenie limitów pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego (opłat i prowizji) wobec instytucji pożyczkowych w ramach planowanych regulacji tzw. antylichwiarskich,
- ryzyko wszczęcia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postępowań wobec Banku w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w tym m.in. w zakresie rozpatrywania reklamacji tzw. nieautoryzowanych transakcji, proporcjonalnego zwrotu kosztów kredytu przy wcześniejszej spłacie kredytu hipotecznego oraz procesu obsługi ustawowych wakacji kredytowych, jak również ryzyko nałożenia kary przez Prezesa UOKiK w postępowaniu dotyczącym stosowanych przez Bank klauzul modyfikacyjnych we wzorcach umownych,
- możliwe dalsze rozstrzygnięcia sądowe w kwestii walutowych kredytów mieszkaniowych i kredytów złotowych opartych na stawkach WIBOR,
- możliwe podjęcie decyzji w 2023 roku o wydłużeniu ustawowych wakacji kredytowych na 2024 rok.