W grudniu 2022 roku Zarząd Banku przyjął „Strategię PKO Banku Polskiego na lata 2023-2025 – Przygotowani do wyzwań, nastawieni na przyszłość” (dalej: Strategia). Jednym z celów Strategii jest stanie się liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym.
Czynniki niefinansowe w strategii
Realizacja Strategii uwzględnia rozwój biznesu we wszystkich segmentach klientów i zakłada:
- Doradztwo i finansowanie skomplikowanych inwestycji transformacyjnych dostępne dzięki kompetencjom i ekspertyzie pracowników
- Rozszerzenie zakresu strukturyzowanego finansowania ESG
- Zielone hipoteki Oferta kredytów gotówkowych na cele ESG
- Rozszerzenie oferty funduszy tematycznych
- Konto dla młodych
- Zwiększenie atrakcyjności oferty leasingowej dla produktów zielonych
- Rozbudowa oferty najmu długoterminowego
- Oferowanie komplementarnych produktów dla klientów, którzy posiadają już instalacje fotowoltaiczne lub zakupili samochód elektryczny (pompy ciepła, baterie)
- Wsparcie firm i przedsiębiorstw poprzez dedykowany ekosystem produktów i usług
- Wzmocnienie oferty opartej na programach dopłat publicznych
Bank będzie prowadził działania w następujących obszarach wsparcia:
- Budowa centralnego zespołu odpowiedzialnego za koordynację wymiany wiedzy i promocję ESG
- Przygotowanie do spełnienia wymogów regulacyjnych oraz emisji zielonych papierów wartościowych
- Wyznaczenie priorytetowych sektorów i klientów do wsparcia w dekarbonizacji
- Proces scoringowy i analizy portfela rozszerzony o aspekty ESG
- Budowa ekspertyz sektorowych w zespołach Ryzyka
- Prowadzenie stress-testów klimatycznych
- Osiągniecie net-zero w Zakresie 1 i 2 do 2030 roku
- Ograniczanie emisji własnych CO2 Banku poprzez modernizację oddziałów i budynków biurowych oraz elektryfikację floty
Jako Lider transformacji ESG Bank postawił sobie ambitne cele środowiskowe, społeczne i zarządcze:
- Najwyższy wolumen nowego finansowania projektów zrównoważonych i transformacyjnych
- Top 3 Bank w finansowaniu ESG w każdym segmencie biznesowym, wspierający klientów ekspertyzą z zakresu transformacji energetycznej
- Neutralność klimatyczna w zakresie 1 i 2 do 2030 roku
- >90% zakupionej energii z certyfikatami zielonego pochodzenia
- Pierwsza emisja zielonych obligacji własnych Banku
- Lider edukacji finansowej młodzieży (wzrost liczby kont Junior)
- Lider działań, które wspierają cyfrową transformację różnych grup społecznych, w tym seniorów (promocja cyfrowych usług publicznych – dostęp do e-gov przez kanały cyfrowe banku; aplikacja i strona w wielu wersjach językowych)
- Lider przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (inkluzywna bankowość dla osób z niepełnosprawnościami; oferta dopasowana do specyficznych potrzeb klientów w każdym wieku i w każdej lokalizacji)
- Lider wsparcia ludności Ukrainy oraz procesu odbudowy kraju
- >40% kobiet na stanowiskach menedżerskich i wyższych stanowiskach menedżerskich
- >30% kobiet na pozycji material risk taker
- ~0% luka płacowa
- >2% udział osób z niepełnosprawnościami w aplikacjach o pracę, rozmowach rekrutacyjnych i wśród zatrudnionych
- <7% wskaźnik dobrowolnych odejść
- <14% wskaźnik całkowitej rotacji pracowników
- Stworzenie i publikacja trajektorii ograniczania emisji CO2
- Systematyczne poszerzania zakresu ujawnień w zakresie emisji CO2 Banku