Poprzez podmioty zależne Grupa Kapitałowa Banku oferuje m. in. kredyty hipoteczne, świadczy specjalistyczne usługi finansowe w zakresie leasingu, faktoringu, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych i ubezpieczeń, usługi zarządzania flotą pojazdów, agenta transferowego, dostarczania rozwiązań technologicznych, zarządza nieruchomościami, a także prowadzi działalność bankową oraz świadczy usługi windykacyjne i finansowe w Ukrainie.
Jak tworzymy wartość
Grupa Kapitałowa Banku jest wiodącą instytucją finansową w Europie Środkowo–Wschodniej. Bank, podmiot dominujący Grupy Kapitałowej Banku, jest największym bankiem komercyjnym w Polsce pod względem wartości aktywów i kapitałów własnych, wartości kredytów, depozytów i oszczędności, wielkości sieci dystrybucji, a także liczby obsługiwanych klientów i liczby pracowników.
Bank jest uniwersalnym bankiem depozytowo-kredytowym, który obsługuje osoby fizyczne i prawne. Świadczy usługi finansowe i prowadzi obsługę klientów w oddziałach, agencjach, oraz przy użyciu nowoczesnych systemów bankowości internetowej i mobilnej. W 2022 roku otworzył pierwszy oddział w metaversum. Bank obsługuje największą liczbę klientów detalicznych, co sprawia, że pełni szczególną rolę w edukacji klientów umożliwiając im korzystanie z nowych produktów oraz nowych kanałów dostępu do oferowanych usług finansowych.
Bank uzyskuje przychody z tytułu odsetek, z prowizji i opłat oraz z pozostałych źródeł. Z uzyskanych przychodów finansuje koszty operacyjne. Zyskiem dzieli się z akcjonariuszami w zakresie dopuszczanym przez instytucje nadzoru finansowego. Oprócz zysków finansowych Bank stara się generować korzyści dla gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności. Zrównoważony wymiar działalności we wszystkich obszarach został uwzględniony w nowej strategii na lata 2023-2025.
Model tworzenia wartości
Kapitał finansowy
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Aktywa | 418 mld PLN | 431 mld PLN |
Kapitały własne | 38 mld PLN | 35 mld PLN |
Finansowanie | 248 mld PLN | 246 mld PLN |
Depozyty | 322 mld PLN | 340 mln PLN |
- Wzrost skali działania
- Wskaźniki kapitałowe znacznie powyżej wymogów
- Bezpieczne zarządzanie portfelem kredytów
- Skuteczne zarządzanie kosztami operacyjnymi
- Wysoka jakość finansowania klientów
- Solidny zysk netto 3 333 mln PLN
- Grupa PKO Banku Polskiego jedną z największych grup finansowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
- Spadek finansowania w segmencie detalicznym zrekompensowany wzrostem finansowania udzielonego klientom korporacyjnym
- Wzrost depozytów o 17 mld PLN w 2022 r.
- Największy udział w polskim rynku bankowym oszczędności (20,0%), kredytów (17,0%), sprzedaży kredytów hipotecznych (20,4%) oraz rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (20,6%)
- Rekordowo niski poziom NPL 3,80%
Kapitał intelektualny i organizacyjny
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Sieć sprzedaży | 975 oddziałów, 447 agencji | 967 oddziałów, 349 agencji |
Cyfrowe kanały obsługi | 6,1 mln aktywnych aplikacji IKO | 7,2 mln aktywnych aplikacji IKO |
468 mln transakcji IKO | 665 mln transakcji IKO | |
Sztuczna inteligencja | 12 botów obsługujących klientów | 16 botów obsługujących klientów |
Robotyzacja | 176 zrobotyzowanych procesów | 230 zrobotyzowanych procesów |
- Transformacja cyfrowa wspierająca przechodzenie Klientów do zdalnych kanałów obsługi
- Nowe funkcjonalności oraz usługi oferowane zdalnie (PKO Płacę Później)
- Wdrożenie trzech nowych płatności zbliżeniowych: SwatchPAY!, Xiaomi Pay, Google Pay
- Wdrożenie nowych procesów realizowanych przez sztuczną inteligencję
- Udostępnienie klientom firmowym aplikacji mobilnej LikePOS
- Realizacja „drogi do chmury” przechodzenie z tradycyjnego model IT na świadczenie własnych usług poprzez rozwiązania chmurowe
- Ocena aplikacji IKO przez Klientów śr. 4,8/5
- Wzrost liczby transakcji w IKO o +38% r/r
- 100% ruchu na infolinii w pierwszej kolejności obsługują boty
- Ponad 18 mln rozmów zrealizowanych łącznie przez boty
- Contact Center dostępny 24h na dobę
- Przeniesienie do chmury 12 tys. stanowisk pracy doradców klienta
- Uruchomienie warszawskiej PKO Rotundy w metaświecie
Kapitał ludzki
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Zatrudnienie | 25 657 etatów | 25 071 etatów |
Różnorodność | 74% kobiet, 26% mężczyzn | 78% kobiet, 22% mężczyzn |
Projekty promujące well-being | 7,6 tys. uczestników webinarów | 4,8 tys. uczestników webinarów |
Szkolenia | 13 średnia liczba godzin szkoleń w roku na pracownika | 13 średnia liczba godzin szkoleń w roku na pracownika |
Luka płacowa | 5% w banku, 8% w grupie | 4% w banku, 7% w grupie |
- Zmniejszenie liczby oddziałów i automatyzacja procesów
- Realizacja projektu „Przyjazne środowisko pracy” obejmującego m.in.: funkcjonalne miejsce pracy, wdrożenie modelu pracy hybrydowej, digitalizację i uproszczenie procesów
- Oparcie pracy zespołów o różnorodnych umiejętnościach i kompetencjach o metodykę Agile
- Realizacja projektu #FokusNaCiebie – w trosce o work-life balance i dobrostan emocjonalny i fizyczny
Kapitał społeczny
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Działalność sponsoringowa | 458 nowych wniosków sponsorskich. Wsparcie finansowe uzyskało 196 projektów | 549 nowych wniosków sponsorskich. Wsparcie finansowe uzyskały 252 projekty |
Działalność charytatywna | 243 projekty społeczne wsparte darowizną | 300 projektów społecznych wspartych darowizną |
Wpływ społeczny poprzez podatki centralne | 3 539 mln PLN | 4 790 mln PLN |
Wolontariat pracowniczy | 1 652 wolontariuszy |
- Pomoc humanitarna, wsparcie pracowników ukraińskich spółek z Grupy Kapitałowej Banku oraz pakiety udogodnień dla obywateli Ukrainy
- Finansowanie potrzeb mieszkaniowych Polaków
- Przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu
- Edukacja najmłodszych oraz skierowane do nich produkty
- Działania charytatywne realizowane poprzez Fundację PKO Banku Polskiego
- Program ugód dla kredytów hipotecznych w CHF
- 12 mln PLN na działania pomocowe dla uchodźców 367 tys. otwartych rachunków w ofercie specjalnej
- 88 mln PLN przeznaczonych na działania sponsorskie i charytatywne
- Pionier programu ugód CHF – ponad 37 tys. złożonych wniosków o mediację
- 73% zawartych ugód w sprawie kredytów hipotecznych w CHF, w stosunku do zakończonych postępowań
- 20 tys. zawartych ugód w sprawie krdytów hipotecznych w CHF
- Spośród 352 tys. reklamacji, ok. 79% rozpatrzone w terminie do 14 dni
Kapitał naturalny
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Udział zaangażowania Banku w „zielone” branże (w aktywach ogółem) | 1,30% | 1,92% |
Udział zaangażowania Banku w sektory wysokoemisyjne (w aktywach ogółem) | 0,37% | 0,38% |
Całkowite zużycie energii w Banku | 184 658 MWh | 179 861MWh |
Łączne emisje Banku (Zakres 1+2+3) | 41 637 MgCo2e | 51 965 MgCo2e |
- Polityki kredytowe zmieniające strukturę finansowania dla wybranych branż/sektorów
- Wprowadzenie polityki zakupowej uwzględniającej czynniki ESG
- Ocena wpływu czynników środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem na zdolność kredytową Klientów
- Eliminacja ekspozycji na sektor wydobywczy węgla do 2030 r.
- „Zielone” produkty Grupy Kapitałowej Banku, między innymi zielona hipoteka, Fundusz inwestycyjny „PKO Ekologii i Odpowiedzialności Społecznej Globalny”
- Kontynuacja działań zmierzających do wdrożenia Systemu Zarządzania Energią zgodnie z ISO50001
- Nowa central banku przy ul. Świętokrzyskiej 36 w Warszawie posiada certyfikat zrównoważonego budownictwa BREEAM Interim na poziomie Outstanding (93,6%) – budynek z najwyższym scoringiem w Polsce
- Przyjęcie strategii na lata 2023-2025. Jednym z celów strategii jest stanie się liderem transformacji ESG w polskim sektorze bankowym
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych Banku o 61,7% od 2019 r.
- 0,09% udział finasowania sektorów wydobycia węgla kamiennego i brunatnego w aktywach ogółem
- 5x wyższa wartość zaangażowania w zielone finansowanie niż zaangażowania w branże wysokoemisyjne
- Wzrost zielonego finansowania o 54% r/r
- Zakup gwarancji pochodzenia energii elektrycznej z OZE stanowiącej 93% zużycia energii elektrycznej Banku
- Udział kredytów dla Klientów z branż wysokoemisyjnych wyniósł 0,38%
- Emisja obligacji korporacyjnych – pierwsza polska emisja obligacji typu Sustainability-linked bonds